elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Tipuri de educatie la distanta

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Educatia prin corespondenta ramāne o modalitate de instruire viabila acolo unde nu sunt īnca dezvoltate infrastructurile necesare unei abordari moderne si mai eficiente.

5. Tipuri de educatie la distanta

Olimpius Istrate
cercetator asociat, Institutul de Stiinte ale Educatiei
olimpius.istrate [at] tehne.ro

Educatia la distanta nu este un fenomen nou īn cāmpul educational, ci constituie o modalitate de predare si īnvatare cunoscuta si practicata de cel putin o suta de ani.

Educatia prin corespondenta

Īnainte de aparitia si folosirea īn masa a noilor tehnologii ale informatiei si comunicarii, educatorii foloseau materialul tiparit si serviciile postale pentru ceea ce se numea educatie prin corespondenta. Īnca din 1910, un studiu dedicat unei institutii de instruire la distanta ne da masura a ceea ce se petrecea īn Statele Unite si Canada: "Nu mai putin de 1600 de persoane sunt antrenate īn activitati de instruire de catre Scoala Internationala prin Corespondenta, a carei misiune principala este de a patrunde īn masa eterogena a umanitatii pentru a descoperi, directiona si convinge indivizii de beneficiile educatiei. Nu cunosc o alta inovatie printre metodele existente mai revolutionara si mai radicala decāt aceasta. Avem de-a face aici cu o institutie care cheltuieste anual peste doua milioane de dolari pentru a crea o cerere de educatie.".

Aceasta forma a educatiei la distanta ramāne īnca o modalitate de instruire viabila acolo unde nu sunt īnca dezvoltate infrastructurile necesare unei abordari moderne si mai eficiente.

Mai trebuie semnalate aici unele dintre formele actuale ale educatiei prin corespondenta, īn care materialele pentru īnvatare sunt īn format electronic si pot fi livrate pe dischete, CD-ROM sau direct prin e-mail. Se obtin astfel unele avantaje fata de īnvatamāntul la distanta prin corespondenta postala: reducerea costurilor, personalului si spatiilor de depozitare.

Educatie prin radio

Educatia la distanta prin radio a avut o popularitate mai scazuta, fiind folosita odata cu dezvoltarea extraordinara a acestui nou purtator de informatie si dizolvāndu-se īn celelalte functii ale comunicarii prin mass-media: promovarea culturii, informarea, socializarea si chiar divertismentul. Imediat dupa obtinerea primei licente de educatie prin radio de catre Universitatea din Salt Lake City, īn 1921, apareau si īn Romānia primele aprecieri cu privire la metodele pedagogice noi oferite de radiodifuziune. La sugestia lui Dimitrie Gusti, īn calitate de presedinte al Societatii Romāne de Radiodifuziune, s-au organizat īncepānd cu 1930 doua conferinte prin radio pentru clasele inferioare si superioare. Fara īndoiala, radioul si-a avut perioada lui de predominanta pozitiva īn perimetrul instructiei si educatiei scolare de tip informal.


 
 
 
Cercetarile au demonstrat ca rezultatele obtinute prin televiziunea scolara nu sunt inferioare celor obtinute prin īnvatamāntul traditional.

Educatie prin televiziune

Similar este cazul educatiei prin televiziune, care preia, de asemenea, la un moment dat, de la carte/manual si presa, multiple sarcini de stocare si transfer a informatiei aflate īntr-o adevarata explozie. Prin mijloacele sale ample si variate si beneficiind de avantajul familiaritatii, televiziunea contribuie la informarea culturala, dar poate fi utilizata si pentru educatie, mentināndu-se ca alternativa pedagogica īn centrul de interes al educatorilor din 1945 (cānd Universitatea de Stat din Iowa obtine prima licenta) si pāna spre mijlocul deceniului al optulea. Cercetarile au demonstrat ca rezultatele obtinute prin televiziunea scolara nu sunt inferioare celor obtinute prin īnvatamāntul traditional. Distinctia ce se impune este īntre 1. emisiunile TV cu caracter educational general, care urmaresc obiective instructive prin influenta educativa difuza si 2. emisiunile proiectate si realizate īn functie de programe de tip scolar, ca forma alternativa de īnvatamānt, ce beneficiaza de avantajele specifice educatiei la distanta: un profesor poate conduce situatii de īnvatare pentru un numar mai mare de elevi; sunt prezentate elevilor realitati inaccesibile observatiei directe; atractivitatea materialelor prin īmbinarea imaginii cu sunetul; continuturile transmise pot avea girul unor personalitati prezente la lectie; anularea impedimentului distantei; reutilizarea ulterioara a materialelor etc.

Īn ciuda raspāndirii lor pe arie larga si fortei de seductie pe care o au pentru educatori pentru acest atu, aceste mijloace moderne de comunicare īn masa se abat de la prezenta īn rāndul mijloacelor educative eficiente prin doua neajunsuri majore:

  1. Receptorul fiind o masa mare si eterogena de oameni, a te adresa oricui comporta riscul de a nu te adresa nimanui; nu exista siguranta receptarii mesajului de catre cei carora le este adresat īn mod special (nu putem fi siguri ca elevii vor recepta o emisiune despre literatura, pregatita special pentru ei).
  2. Comunicarea prin radio si televiziune are, īn esenta, un caracter unidirectional, lipsind conexiunea inversa; īntre emitator si receptor nu exista un dialog permanent si real.

Educatie prin Internet

Un alt tip de predare-īnvatare la distanta, care cāstiga teren pe zi ce trece, este educatia prin Internet. Cursurile suport sunt stocate pe un computer īntr-o forma specifica si un navigator uzual pentru Internet sau, īn unele cazuri rare, un program special, permite cursantilor sa acceseze informatiile īn ritmul propriu de asimilare. Materialele de īnvatare sunt prezentate īntr-o forma multimedia - prin īmbinare de text, sunet, imagine si chiar scurte filme - si īn modul hyperlink - un model structural īn care accesul la alte informatii se realizeaza prin legaturi multiple de la o singura pagina; la rāndul lor alte pagini permit revenirea, aprofundarea prin accesarea altor pagini cu subiect similar sau saltul la alte tipuri de informatii.

Acest tip de materiale 'fara suport pe hārtie' au o serie de avantaje:

  • se īnlatura necesitatea spatiilor de depozitare si personalului numeros;
  • costuri de expediere reduse;
  • flexibilitate pentru student īn sensul posibilitatii alegerii portiunilor care se tiparesc si care ramān īn format electronic;
  • expedierea la student exact la timp īn sensul accesului la material exact cānd si unde este necesar;
  • integrarea unei varietati de medii de īnvatare: text, grafica, imagine statica si animata, sunet, scurte filme;
  • acces la materiale din alte sute de mii de surse, unele prin linkuri (legaturi ) directe din situl de origine;
  • integrarea legaturilor cu tutorii si cu alti studenti, prin intermediul Web sitului.

Indicatori de comparatie

La un studiu de fezabilitate īn vederea implementarii uneia dintre formele de educatie la distanta, comparatia īntre acestea poate fi facuta printr-o serie de indicatori ce caracterizeaza, dupa unii cercetatori, o paradigma a īnvatamāntului la distanta:

  • scala - numarul participantilor implicati īntr-o activitate de īnvatare pe o durata determinata;
  • simetrie - gradul īn care se poate focaliza atentia pe fiecare participant (invers proportionala cu marimea clasei);
  • perceptie - calitatea tehnica a materialelor primite de participanti;
  • interactivitate - durata de timp minima īn care se poate obtine un raspuns īntr-o interactiune;
  • co-locatie - distanta fizica ce desparte participantii;
  • mijloace - evantaiul de mijloace/ instrumente de lucru de care dispun participantii pentru īnvatare si comunicare;
  • costuri - cheltuielile unui cursant pentru atingerea unui set stabilit de obiective;
  • timp - nivelul de control al timpului necesar unui cursant pentru a atinge un obiectiv de īnvatare.
elearning-forum.ro > resurse > Tipuri de educatie la distanta
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educažional: Centrul pentru Dezvoltare ŗi Inovare īn Educažie
Īntretinere si suport tehnic: Editura Agata ®