elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Premisele īnvatarii perceptiv-vizuale

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Strategiile comunicarii vizuale trebuie sa se adapteze logicii situatiei de īnvatare īn care sunt aplicate, iar aspectele de ordin psihopedagogic primeaza.

3.4.2.b. Premisele īnvatarii perceptiv-vizuale

Olimpius Istrate
cercetator asociat, Institutul de Stiinte ale Educatiei
olimpius.istrate [at] tehne.ro

Particularitatile īnvatarii perceptiv-vizuale īn īnvatamāntul la distanta provin din faptul ca materialele pentru īnvatare trebuie sa contina toate mijloacele ce asigura un transfer al cunostintelor, asociate unei metodologii specifice, īn conditiile īn care un contact cu autorul de curs sau chiar cu tutorul, pentru lamuriri suplimentare, este mai greu de realizat. De aceea, asociem īnvatarea perceptiv-vizuala unei modalitati de asimilare de cunostinte autonoma si cvasi-independenta.

Īnvatarea perceptiv-vizuala se constituie īn fond īntr-o activitate de lectura (diferentiata de aceasta prin finalitatea pentru care este parcurs textul), adica o receptare complexa a unui continut vizual, predominant textual, care, spre deosebire de simpla citire (ca decodare a grafemelor sau percepere a semnelor iconice), implica īntelegerea interpretativa.

O simpla inventariere a proceselor psihice care intervin releva complexitatea activitatii de lectura cu scopul interpretarii-asimilarii continutului vizual:

Perceptie vizuala - activa si specializata pentru semne lingvistice; concentrare a atentiei; īntelegerea - specifica pentru natura stimulilor (verbali, īn lanturi, integrabili īn contexte lingvistice, dar si implicit situationale); motivatia, legata si de īntelegerea textului; memoria (de scurta durata si de lunga durata); gāndirea - bazata pe o arhitectonica de automatisme (deprinderi necesare corectitudinii si rapiditatii descifrarii); constiinta (ca intentionalitate, apoi deliberare si control asupra unor acte).

Īn experientele de predare-īnvatare, strategiile comunicarii vizuale trebuie sa se adapteze logicii situatiei de īnvatare īn care sunt aplicate, iar aspectele de ordin psihopedagogic primeaza. Transmiterea si asimilarea pe cāt posibil simultana a continuturilor prin īmbinarea limbajelor verbale cu cele nonverbale, a structurilor imaginative cu cele verbale, a celor iconice lineare, secventiale cu cele nelineare, instantanee, globale, bazate pe independenta de sens, este mai eficienta decāt actiunea lor separata. Mediul de īnvatare la distanta īsi rezerva un merit cvasi-exclusiv de a īmbina īn varianta optima toate aceste modalitati de expresie.

Obiectivele utilizarii limbajului vizual

Utilizarea limbajului simbolic-vizual īn īnvatare va urmari urmatoarele obiective principale:

  • sa dobāndeasca informatii pertinente īn raport cu sarcina urmarita;
  • sa distinga īn mesaj elementele informative (referentiale) de cele emotive sau conotative;
  • sa analizeze si sa valorifice mijloacele de expresie ce le permite sa descopere intentia mesajului, distingānd mijloacele simbolice de cele nesimbolice;
  • sa dobāndeasca o atitudine critica fata de informatia simbolica primita;
  • sa-si dezvolte capacitatea de a selectiona noi surse si canale de comunicare a rezultatelor īnvatarii;
  • sa sintetizeze si sa integreze informatia primita īn ansamblul experientelor personale;
  • sa recunoasca ideologia si intentia subiacenta a unui mesaj simbolic, oferit sub forma limbajelor vizuale nespecifice etc.

O dimensiune importanta aici o constituie gradul de conventie sau codificare a semnelor iconice. Orice semn iconic, efect al codificarii unei experiente perceptive, necesita un proces initial de 'alfabetizare' pentru o decodare corecta, doarece producerea si receptarea semnului sunt tributare anumitor grile perceptive marcate social si cultural. Recomandarea ce se impune se refera la folosirea unui cod standardizat sau utilizarea acelor ilustratii si simboluri indiciale a caror polisemie iconica a fost atent inventariata.

elearning-forum.ro > resurse > Premisele īnvatarii perceptiv-vizuale
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educažional: Centrul pentru Dezvoltare ŗi Inovare īn Educažie
Īntretinere si suport tehnic: Editura Agata ®